
1. Qu’est-ce que la Charte de l’éducation de 2017 ?
La Charte de l’éducation est une loi du Pays. Elle vise à structurer le système éducatif polynésien et fixe les orientations et les objectifs à atteindre pour offrir, à tous les jeunes, une éducation de qualité dans le respect des spécificités culturelles, sociales et économiques du pays.
Promulguée en loi du Pays en 2017, elle permet de fédérer et d’impliquer la société tout entière autour des questions liées à l’éducation, tout en favorisant la création d’un environnement propice aux apprentissages pour mieux préparer les élèves aux défis futurs.
La Charte de l’éducation est le guide de tous les acteurs et les partenaires de l’éducation. Elle explique comment nous voulons améliorer l’École pour amener tous les élèves à la réussite, avec l’aide des parents, des enseignants, de la communauté éducative, des partenaires et de toute la société.
Elle explique également ce que nous voulons améliorer pour offrir aux élèves la meilleure éducation possible que ce soit en termes de connaissances ou de comportements : l’apprentissage de la lecture, des mathématiques, des langues, le respect de soi, le respect des autres, la pensée critique, la créativité, la collaboration et la communication.
Pour atteindre les objectifs visés, la Charte de l’éducation indique un cap à suivre et propose des actions éducatives à mettre en place, tout en précisant les moyens humains et financiers alloués qui permettront de les réaliser. C’est à partir des orientations de la Charte de l’éducation que les écoles, centres, collèges et lycées bâtissent leur projet.
2. Pourquoi une nouvelle Charte de l’éducation en 2025 ?
Depuis les chartes de l’éducation de 1992, 2011, 2016 et 2017, de nombreux progrès ont été accomplis. Néanmoins, la société et les attentes des jeunes ont beaucoup changé et l’école est confrontée à de nouveaux défis auxquels elle doit s’adapter.
Il est donc essentiel de faire évoluer notre système éducatif et de bâtir une nouvelle Charte de l’éducation pour répondre aux besoins de nos familles, de nos élèves, de nos personnels, de notre société et de notre économie.
3. Comment allons-nous élaborer, ensemble, la nouvelle Charte de l’éducation ?
Pour bâtir la nouvelle Charte de l’éducation, il est essentiel de consulter les élèves, les acteurs et les partenaires de l’éducation. Pour cela, des groupes de travail seront mis en place et des états généraux (réunions collaboratives) seront délocalisés dans les différents archipels du territoire. Lors de ces différents temps de rencontre et de consultation, il s’agira d’impliquer toute la communauté pour :
- établir un bilan de la Charte de l’éducation actuelle afin de relever les réussites et les faiblesses ;
- proposer des contenus et de nouvelles actions qui devront apparaître dans la nouvelle charte de l’éducation.
L’ensemble des éléments recueillis seront ensuite communiqués à un groupe de rédacteurs chargés d’écrire notre projet de nouvelle Charte de l’éducation ; une nouvelle Charte pour mieux faire réussir nos élèves et relever les nouveaux défis dans une École polynésienne qui nous ressemble et qui rassemble.
Après la phase d’écriture, le projet de la nouvelle Charte de l’éducation sera présentée aux instances de l’éducation et soumise à l’examen de l’Assemblée de la Polynésie française.
1. E aha te Ture ’avei’a ha’api’ira’a 2017 ?
Te Ture ’avei’a ha’api’ira’a 2017, ’o te parau papa ïa e ha’apāpū nei i te mau arata’ira’a ’e te mau fā o te Ha’api’ira’a.
E patu ’oia i te fa’anahora’a o te ha’api’ira’a i te fenua nei ma te ha’amaita’i i te huru o te ha’api’ira’a ’ia au i te ta’ere, te orara’a tōtiare ’e te ihiihi o te fenua.
Ha’amanahia ’ei ture fenua i te matahiti 2017, nāna ïa e tāhō’ē nei i te tōtaiete (te mau ’utuāfare, te mau rave ’ohipa rau o te Ha’api’ira’a, te fa’aterera’a Hau o te ha’api’ira’a, te mau rima turu a te Hau, te mau ti’a poritita tae noa ato’a atu i te mau rima turu rau) ’ia mau mai te ha’api’ira’a ’e ’ia pāutuutu tā tātou mau pīahi nō te tauāmuri.
E rēni arata’i ïa i ni’a i te mau rāve’a nō te ha’amanuia i te mau pῑahi, turuhia e te mau metua, te mau ’orometua ’oia ato’a te mau ti’a rau o te tōtaiete.
Tē fa’ata’a ato’a ra ’oia i te mau ha’amaita’ira’a o tā tātou e tītau nei nō tā tātou mau tamari’i, ’ia maita’i a’e te huru o te ha’api’ira’a i te pae o te ’ite ’e i te pae o te ta’iara : te ha’api’ira’a i te tai’o, te nūmera, te reo, te fa’atura ’ia vetahi ’ē …
Tē fa’ata’a nei te Ture ’avei’a ha’api’ira’a i te tahi arata’ira’a ’ia tae i te fā e tītauhia ra.
Nō te tāpae i teie mau fā, tē ha’apāpū nei ’oia i te mau rāve’a e mauhia ra, te mau rāve’a e fa’a’ohipahia ra ’e ’o tei tītauhia (te moni, te rahira’a ta’ata ’ohipa, te mau patura’a, etv.).
Nō reira, e riro te Ture ’avei’a ha’api’ira’a ’ei papa nō te mau ’ōpuara’a o te mau fare ha’api’ira’a.
2. Nō te aha te tahi Ture ’avei’a ha’api’ira’a ’āpī ?
Mai te mau Ture ’avei’a ha’api’ira’a mātāmua, ’ua ’itehia te tauira’a o te huru o te tōtaiete ’e tō te u’i ’āpī. Tē fa’aruru ato’a nei te Ha’api’ira’a i te mau fifi ’āpī.
E ti’a ato’a ïa iāna e fa’atano i tāna mau arata’ira’a nō te pāhono i teie mau tauiuira’a.
Te aura’a ra ïa, e mea faufa’a roa ’ia fa’atanohia te mau fā o te Ture ’avei’a ha’api’ira’a nō te pāhonora’a i te hina’aro o te mau ’utuāfare, te mau tamari’i, te mau rima turu, te tōtaiete ’e te fa’ahotura’a faufa’a o te Fenua nei.
Nō te pāpa’ira’a i teie parau mana, e fa’anahohia te tahi mau pupu ’ohipa nō te feruri ’e nō te uiuira’a mana’o o te mau ti’a rau o te tōtaiete.
3. ’Ua rau te mau tāpura ’ohipa i tārenahia.
Tuha’a 1 : Te hi’opo’ara’a i te Ture ’avei’a nō te matahiti 2017
E hi’opo’a māite te mau pupu ’ohipa i te mau manuiara’a ’e te mau vāhi paruparu nō nā matahiti i ma’iri a’e nei, a feruri atu ai i te mau ha’amaita’ira’a e ti’a ai.
Tuha’a 2 : Te fārereira’a i te mau ti’a rau e rohi nei nō te ha’api’ira’a : te mau pīahi, te mau metua, te mau ti’a mā’itihia, te mau tā’atira’a
E fa’anahohia te tahi mau ’āpo’ora’a i roto i te mau ta’amotu nō te fārerei ia rātou.
Maoti teie mau fārereira’a e nehenehe ai tātou e ha’amau i te mau fā ’āpī nō te pāpa’ira’a ’āmui i te Ture ’avei’a ha’api’ira’a 2025 nō tātou ’e nā tātou.
Tuha’a 3 : Te vauvaura’a i te Ture ’avei’a ha’api’ira’a 2025
E vauvauhia taua Ture ’avei’a ha’api’ira’a ra i mua i te mau mana fenua o te ha’api’ira’a ’e i muri mai, e tu’uhia atu i mua i te hi’opo’ara’a a te ’Apo’ora’a rahi nō te Fenua nei nō te ha’amana-roa-ra’a.